Sens Media este o agenție românească de e-commerce și marketing online din Sibiu care dezvoltă magazine online și strategia de marketing aferentă. La prima vedere, nimic deosebit, o altă agenție care ajută diverse companii să își stabilească prezență online sau să facă e-commerce. Există însă ceva nou ce Sens Media vrea să aducă în peisajul e-commerce românesc: integrarea criptomonedelor și a tehnologiei blockchain în infrastructura magazinelor online.

Ionuț Bunea, cofondator al agenției și Cătălin Hodiș, partener și cofondator al Sens Media, au explicat, într-un interviu pentru Future Banking, că „cel mai important obiectiv al nostru este să creăm proiecte adaptate realităților vremii și în pas cu soluțiile și dezvoltările pe care tehnologia ni le oferă și pe care le punem la lucru în favoarea clienților și partenerilor noștri.”

Cu această dorință în minte și cu un interes real pentru tehnologie, agenția a realizat mai multe concepte crypto și NFT, reușind să le îmbine în platformele de e-commerce cu care lucrează, precum Prestashop sau WooCommerce.

Primul, CryptoFriendly.shop, este o soluție proprie, prin care un magazin online oferă alternative pentru plata produselor: prețul acestora se afișează atât în moneda tradițională, lei, euro, dolar – denumită și FIAT (moneda emisă de un guvern), cât și în câteva dintre cele mai importante cryptomonede: BitCoin, Ethereum sau eGold. Acest lucru se întâmplă pe tot parcursul experienței de shopping în respectivul magazin online: de la homepage, la pagina de categorie sau de produs și până la coșul de cumpărături și confirmarea comenzii.

În plus, odată plasată comanda, clientul poate alege să achite produsele folosind oricare dintre aceste cryptomonede sau poate să plătească „tradițional”: ramburs sau cu card bancar. Procesatorul de plăți pentru crypto folosit de Sens Media este Utrust, companie achiziționată de Elrond.

Celălat concept este NFTFriendly.shop, prin care vizitatorul unui magazin online se conectează în contul lui de client și își conectează portofelul crypto prin simpla scanare a unui cod QR. Informația este „citită” din portofelul electronic (Elrond a creat un astfel de portofel electronic), iar clientul magazinului online beneficiază de discount pentru cumpărăturile efectuate, în funcție de NFT-urile deținute. Astfel, clientul are beneficii directe și direct aplicabile prin intermediul acestor NFT-uri.

În acest sens, agenția pregătește și lansarea unei colecții cu un număr limitat de NFT-uri, iar un astfel de NFT îi poate aduce deținătorului și un magazin online dezvoltat de echipă fără alte costuri suplimentare.

Crypto și comerț electronic

Ionuț Bunea spune că în urmă cu 2 ani a început să simtă la nivel personal domeniul crypto, după care interesul personal s-a transformat într-un profesional și astfel s-au născut noile concepte bazate pe blockchain și care folosesc plata cu criptomonede în magazine online.

„Ideea de la care am plecat a fost să sprijinim deopotrivă creșterea comerțului electronic, puternic ajutat de pandemie și adopția criptomonedelor. Am creat un pod crypto friendly între cele două industrii.”

Așa au ajuns să îmbine din punct de vedere tehnic mai multe tehnologii: blockchain, php în zona de e-commerce, oferind posibilitatea magazinelor online să ofere și soluții de plată crypto. 

Reprezentantul Sens Media pariază pe tehnologia blockchain ca fiind una a viitorului și nu atât pe crypto în sine.

„După cum era de așteptat, piața crypto este extrem de dinamică, chiar volatilă. Adică, prețul criptomonedelor variază foarte mult, în ambele sensuri, în perioade scurte de timp. Asemenea bursei și pieței valutare, piața crypto preia și amplifică toate mișcările social-politice. Extrem de important este însă sentimentul de încredere al deținătorilor de criptomonede și modul în care aleg ei să se raporteze la avalanșa de știri care îi bombardează constant. Frica și panica nu sunt sentimente de dorit pe această piață. Și pe nicio piață”, a precizat Ionuț Bunea.

Și deși știe că problema criptomonedelor o reprezintă, de fapt, modul în care ele sunt folosite, având în vedere rolul lor extrem de scăzut în schimburile comerciale, Ionuț vede o îmbunătățire în viitor a acestora, pe măsură ce piața se va cerne și va crește încrederea în ele.

Un motiv de încredere în aceste monede digitale ar putea apărea din reglementarea lor, iar la nivelul UE au început demersuri în acest sens.

Ia NFT-ul, neamule

De ceva vreme, peste tot se vorbește despre NFT-uri, s-au creat adevărate isterii, se scot la licitație cu prețuri exorbitante. Și deși la nivel internațional valoarea de piață a acestora s-a prăbușit, din punct de vedere tehnic, ele pot avea un viitor.

Cuvântul NFT vine din engleză de la termenul Non-Fungible-Token. La momentul apariției lor, NFT-urile au fost comparate cu obiectele de colecție din viată reală (cărți cu jucători de baseball, picturi, antichități, etc.), doar că acestea sunt în format digital. La nivel vizual poate fi vorba de o imagine sau un videoclip scurt.

Una dintre caracteristicile importante ale unui NFT este partea programatică prin care este legat în mod unic în cadrul blockchain-ului de un anumit portofel și de fapt de proprietarul acelui portofel.

Cătălin Hodiș, partener și cofondator al Sens Media, a spus că NFT-urile încep să devină ceva mai mult decât acea imagine sau acel scurt videoclip. „Ele încep să capete tot mai multă utilitate practică în viața de zi cu zi. Acestea vin la pachet cu seturi de beneficii de care posesorul acelui NFT se poate folosi până când îl vinde altcuiva și atunci acel drept i se transferă noului proprietar. Exact aceste tipuri de pachete de beneficii încercăm noi să producem prin intermediul conceptului #NFTfriendly.”

Partenerul Sens Media subliniază că, deși aceste noi tehnologii par controversate, este important să privim dincolo și să ne uităm la ceea ce este în spatele lor, adică la blockchain.

Hodiș spune că mare parte a vieții noastre este deja digitală, iar tendința este crescătoare. „Companiile trebuie să se îndrepte înspre zonele de interes pentru a putea supraviețui schimbărilor din piețe și NFT-urile prezintă un potențial imens în această direcție. Când a apărut smartphone-ul și tableta, nimeni nu știa ce sunt și cum se folosesc, însă utilizatorii s-au adaptat rapid și le-au asimilat în viața lor mai ales datorită noilor facilități pe care le oferă aceste dispozitive. Companiile foloseau carduri fizice de membru pentru a oferi anumite bonificații consumatorilor fideli. Acum se folosesc vouchere digitale. Viitorul este al avantajelor primite în baza unui NFT. Acestea vin din zona virtuală cu tot mai multe beneficii utile în viața reală și utilizatorii le vor îmbrățișa și folosi tot mai des. Avem încredere în abilitatea oamenilor și a generațiilor care vin din urmă de a îmbrățișa inovația.”

Comerțul ajunge în viitor

Agenția din Sibiu știe că nu are un drum ușor de parcurs, însă au o experiență de peste 15 ani în zona de e-commerce în spate și sunt convinși că pot oferi un plus de valoare clienților prin această punte dintre tehnologii.

„Piața de e-commerce are nevoie de stimuli noi, iar piața crypto va putea ajunge la adopția în masă doar cu ajutorul comerțului electronic”, mai spune Ionuț Bunea.

Echipa Sens Media este conștientă de provocări, iar una dintre ele este descentralizarea, la care lucrează foarte mulți, iar o alta este adopția în masă. Însă nu se simt descurajați și vor să fie niște deschizători de drumuri și să pună umărul la această dezvoltare.

Pentru a ajunge acolo, vor să încheie parteneriate relevante în e-commerce, banking și crypto. Iar un obiectiv important este să ajungă la 100 de site-uri și magazine online care să folosească conceptele pe care le-au dezvoltat, #cryptofriendly sau #nftFriendly.

Concluzionând, Ionuț Bunea a spus că își doresc să devină prima opțiune în mintea oamenilor „atunci când se gândesc atât la e-commerce, cât și la domeniul crypto și NFT și să ne poziționăm ca un consultant valoros în domeniul dezvoltării de soluții pentru aceste tehnologii.”

Sursă foto: Dreamstime