Stimulentele financiare, precum modalitățile de a economisi bani și accesul la oferte speciale și reduceri, reprezintă principalul factor de decizie pentru românii care decid să-și facă un abonament nou (42%) la servicii digitale și tradiționale, produse de consum sau cu durată lungă de viață și servicii de comerț electronic, potrivit raportului Deloitte „Demystifying the hype of subscription”.

Dintre aceste categorii, abonamentele românilor pentru servicii de comerț electronic sunt cele mai influențate de beneficiile de natură financiară, cum ar fi ofertele speciale și reducerile (65%), economiile cu serviciile de livrare (42%) și livrarea gratuită la returnarea produsului (41%).

Alți factori care influențează semnificativ deciziile românilor de a achiziționa abonamente sunt confortul (30%), care se referă la livrarea la domiciliu, lipsa reclamelor intruzive sau folosirea unor metode de plată simplificate, și accesul la oferte de tip premium privind conținutul sau funcționalitățile (29%).

Raportul subliniază că prețul atractiv este și principalul motiv pentru care românii decid să-și schimbe furnizorii la care au abonamente. În acest caz, stimulentele financiare sunt aproape de două ori mai importante decât alți factori pentru toate categoriile de abonamente analizate, tendință întâlnită și în rândul respondenților europeni.

Românii preferă să-și facă abonament pentru servicii de telecomunicații, inclusiv de internet, pentru utilități, servicii TV și comerț electronic, precum și pentru achiziționarea aparatelor de uz casnic și a produselor de pe platforme de tip marketplace. Pentru servicii precum publicații digitale, jocuri online, cărți electronice și audio, consumatorii români preferă plățile punctuale.

Raportul arată, de asemenea, că românii care nu au folosit abonamente în ultimul an au luat această decizie deoarece preferă să cumpere doar atunci când au nevoie (58%) sau pentru că sunt consumatori ocazionali (44%), factori similari cu cei care influențează consumatorii la nivel european.

Pe de altă parte, studiul arată că ponderea românilor care optează pentru plăți punctuale scade în rândul generațiilor mai tinere, numărul reprezentanților Gen Z care preferă abonamentele fiind puțin mai mare (cu două puncte procentuale) decât al celor care aleg achizițiile punctuale. La polul opus, românii din generația Baby Boomers înregistrează cea mai mare pondere în rândul consumatorilor care preferă achiziții punctuale (cu 24 de puncte procentuale mai mult față de cei care doresc să se aboneze), urmați de reprezentanții Generației X (11 puncte procentuale) și Millennials (șase puncte procentuale).

Raportul subliniază că există o corelație strânsă între grupul demografic al consumatorilor și deschiderea lor de a-și schimba atitudinea cu privire la abonamente, 25% dintre românii din generația Baby Boomers care fac achiziții punctuale declarând că nu ar putea fi convinși să se aboneze, urmați de Millennials (13%), Gen X (12%) și Gen Z (7%). Pe de altă parte, gradul de loialitate variază în funcție de generație, aproape o treime din reprezentanții Baby Boomers (31%) care au cel puțin un abonament spunând că nu s-ar lăsa convinși să schimbe furnizorul, urmați de Gen Z (30%).

Există, de asemenea, o legătură între gradul de digitalizare a unei societăți și tendința acesteia de a folosi abonamente, subliniază studiul, România clasându-se pe ultimul loc în rândul țărilor analizate în ceea ce privește maturitatea digitală, potrivit raportului „Digital Society and Economy Index" (DESI), și pe primul loc în ceea ce privește ponderea consumatorilor care preferă abonamentele în locul plăților punctuale, urmată de Bulgaria și Polonia. La polul opus, Germania este țara cea mai matură din punct de vedere digital și cu cei mai mulți respondenți care preferă plățile punctuale în detrimentul abonamentelor.

Studiul a fost realizat în rândul a 9.000 de consumatori din nouă țări: Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Polonia, România, Slovacia, Turcia și Ungaria. Varianta integrală este disponibilă aici.

Foto: Dreamstime